lördag 1 november 2008

Melodikryss 2008-11-01

I natt var det den kallaste natten för året hitills där jag lagt min hatt. Ner emot -10 som kallast, i skrivande stund bara ett par grader under 0. Skönt då att få ligga kvar i sängen och koppla av med melodikrysset, som sin vana trogen bjuder på en musikalisk mångfald från en geografiskt sett varierande palett.

Dagens första anhalt blev Gotland, där en sångkvartett bestående av Annelie Roswall, Birgitta Jakobsson, Josefin Nilsson och Marie Nilsson Lind framförde ”Jag mötte Lassie”. När det begav sig så kallade de sig för Ainbusk singers, men numer så har ”singers” försvunnit. Om det är p g a självinsikt eller inte låter jag vara osagt :D



Filmmusik var på tapeten även denna lördag. En väldigt färsk (hade europapremiär igår, läs 2008-10-31) film figurerade i och med att Jack White och Alicia Keys framförde temat ur den nya Bond-filmen Quantum of Solace, ”Another Way to Die”.
Även Nino Rota som skrev musik till filmerna om Gudfadern, trilogin om maffian i USA på den gamla goda tiden :P, var med på ett hörn.



Lite operett så här på lördagsförmiddagen är aldrig helt fel. Glada Änkan med musik av Franz Lehár och libretto av duon Viktor Léon och Leo Stein utgjorde dagens första dubbel. Det frågades om vilken typ av person som operetten handlade om och sedan så skulle man ur huvudpersonens förnamn hitta ett annat flicknamn!?
Nåväl, den änka som avses i denna opera bär det mindre famösa namnet Hanna Glawari.


På tal om famösiteter, en slik med anor inom hotellbranchen, ja i alla fall i tidigare generationer och till efternamn, och förnamn som en storstad, Paris Hilton kved fram ”Stars are Blind”. Det kan nämnas att tösen även begåvats med mellannamnet Whitney, alla andra likheter med namnen Houstons musikalitet slutar i och med det.


Lite småsnuttar är vi ganska bortskämda med och dagens program lämnade inte någon saknad därom. Vi bjöds på ”Prästens lilla kråka”och ”Ju mer vi é tillsammans” (Melodikryssets egen signaturmelodi ;P).



Långköraren i SVT, 20 säsonger och 318 avsnitt, Rederiet dryftades och man fick till livs signaturmelodin komponerad av Anders Neglin.
Dam-da-dara-da-dam, da-dara-da-dam… :D



Sedan så blev äntligen dags för lite favvomusik för egen del, Duffy eller Aimee Anne Duffy som hon egentligen heter framförde den snart smått klassiska ”Warwick Avenue”.
Gamle godingen Roy Orbison, som gick bort alldeles för tidigt,
fick också plats i etern denna dag. Han rev av ”Anything You Want”.
tal om gamla godingar, Herb Alpert den evige bleckblåsaren med sitt svängjäng Tijuana Brass åkte dagen till ära taxi i sitt musicerande. Och för att få återvända till filmens glada värld så fick vi avnjuta Doris Day när hon sjöng ”Que Sera Sera” som var med i filmen Mannen som visste för mycket med just Doris och James Stewart i huvudrollerna. Melodin vann för övrigt en Oscar för bäst sång 1956.
J


Dagens pampighets inslag stod melodin ”Scotland the Brave” för, och då menar jag musikaliskt för vad som rör sig under kilten har jag ingen aning om…



En dubbelfråga som renderade mig lite bekymmer, dels för att jag inte lyssnade på vilka kryssadresser det handlade om och dels för jag hade lite bekymmer med researchen stod en mix av två svenska låtar.
Robert Wells framförde ”Södermalm” skriven av Thore Swanerud 1975 och Härjedalens stolthet Roland Cedermark spelade Thorstein Bergmanns ”Om du nånsin kommer fram till Samarkand”. Den sistnämnda var det som renderade lite bekymmer, eftersom jag inte riktigt lyckats med min källforskning därom :P


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar