lördag 17 januari 2009

Melodikryss 3/09 2009-01-17

Som en hyllning fick Alf Robertson idag inleda kryssandet med "Ett minne till lunch" Om Thore Skogmans "Surströmmingspolkan" var en hyllning eller inte låter jag vara osagt, men vi fick den oss till livs i vilket fall...

Dagens filmfrågor var som vanligt flera till antalet, "Desperately seeking Susan" med Madonna var en och Disneys Björnbröder bjöd så på "Welcome to this Day" på svenska omdört till "En helt ny dag" Vidare så fick vi ett muskaliskt smakprov ur en av de främsta filmerna enligt mitt förmenande, Richard Burton och Elizabeth Taylors "Vem är rädd för Viriginia Wolf?"

Lite yngre svenska artister fick också plats idag, Amy Diamond med "Thank You" och Sebastian Karlsson med "My Getaway" gjorde sällskap med några ur den gamla skolan. Jag tänker då närmast på Lasse Dahlqvist som dagen till ära fick gestala sig med "Jolly Bob från Aberdeen" samt Povel Ramel med "Sorglösa Brunn"

På tal om storheter, 60-talsgiganterna Beach Boys framförde slagdängan "Surfin USA" och den kanske störste idag over there, Bruce Springsteen framhesade "Girls in their Summer Clothes" från skivan "Magic" om jag inte missminner mig...

Storheter kanske man inte skall prata om men Blond fick i alla fall lite radiotid när de rev av "Bara hon älskar mig" Stephan Berg-alstret som ovan nämnda grupp framförde i Eurovisionsfestivalen -97, där man lyckades erhålla 36 poäng vilket resulterade i en 14:e plats.

Ut och resa fick vi också göra med hjälp av Ulf Peder Olrog, hans "Resan till Chyterae" fyllde eterrummet en stund denna förmiddag.

Ropen skalla - Semlor till alla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar