torsdag 5 februari 2009

Melodikryss 05/09 2009-01-31

Ja, detta författas några dagar efter att detta program gick av stapeln initialt. Men p g a arbete och diverse övrig snubbeltråd kommer inte detta inlägg förrän idag (läs tidig torsdag morgon 5/2)

Frankie Boy fick starta i vilket fall som helst, signumet "Strangers in the Night" var det som inledde dagens kryssande som sagt. Därefter så fick vi återknyta kontakten med den duo som sedermera skulle komma att kalla sig Gemeni (tvillingarna) bestående av syskonen Anders och Karin Glenmark. De framförde "Kall som Is" ett bidrag till melodifestivalen 1984, skriven av Anders him self och Ingela "Pling" Forsman.

Sedan var det så dags för Lapp-Lisa, nej inte i hög person men en annan text och arr signerat Thore Skogman på hennes "Guldgrävarsången" nu kallad "Min Gitarr" framförd av Sven Ingvars.

Superduon från over there, Simon&Garfunkel rev av "The Sound of Silence". För de som inte är bekanta med deras förnamn kan med fördel försöka ägna lite tid åt konst eller liknande.

Vad vore ett melodikryss utan filmmusik, inte ett förbannat skit kan jag tänka mig. Detta kryss förde oss in i rysarnas värld, Jerry Goldsmiths musik från filmen, som skulle visa sig få två uppföljare, Omen suggesterade åter igen ihågkommande åhörare. Gregory Peck och Lee Remick hade framträdande roller. Annars så var TV-signaturer (igen?!) på tapeten denna lördag. LA Law - tv-serien som förlöpte i etern mellan 1986 och 1994.

Lite svenska retrogrupper är inte heller fel enligt lex anders - Army of Lovers och Ace of Base figurerade båda med i tur och ordning "Give My Life" samt "All That She Wants".

Jag säger bara en sak - Bamses Dunderhits - finns det något bättre?! Tror inte det...
Just deras "Dunderhonung", för oss lite äldre mer bekant som "Sommartider"  var en av kryssadresserna.
Därifrån är ju kopplingen inte helt off när som Nikolaj Rimskij-Korsakovs "Humlans flykt" eller "Flight of the Bumblebee" strömmar ur radioapparaten.

På tal om flykt i luften, Per Grundén, allas vår egen Wall-Enberg fick dagen till ära sjunga och då ett stycke ut operetten "Fågelhandlaren" av Carl Zeller.

Jag måste säga att jag inte hade en alltför stor samhörighet med Boney M, vet inte riktigt varför och jag kommer heller inte att lägga allt för stor vikt vid att försöka kartlägga hur det kom sig. Men den melodi som i mångt och mycket förknippas mer med dem än ursrpunget är "Rivers of Babylon" som var en av kryssadresserna i dagens kryss som dagen till ära avslutades med "Titta in min lilla kajuta" i folkmun lite fult kallad signaturmelodin för grabben med en aning för stort underbett, men då betitlad "Kokain in min lilla kajuta".

S E M L A - i vilken form som helst går att äta!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar