lördag 7 februari 2009

Melodikryss 06/09 2009-02-07

I dag så inleddes det hela med vacker saxofonmusik, men man kunde ändå inte bortse från faktum att denna melodi "Guldet blev till sand" för evigt kommer att förknippas med Peter Jöback och för egen del också Pierre Lindstedt i det senare fallet får jag inga musikaliska kopplingar men däremot viseulla flashbacks från Jan Troells filmatisering av Wilhelm Moberg epos.

Kanske inte direkt en arvtagare till ovan nämnde Peter men ändock en yngre förmåga på den svenska musikhimlen, Darin, framförde "Dance" från hans senaste album Flashback (jag lovar det är inte ett modeord från min sida) :P

Ernst-Hugo Järegård, den gamle spjuvern sjöng sedan, nåja reciterade kanske är mer rätt i sammanhanget, ett alster signerat Birger Sjöberg.
Vi fortsatte även med lite äldre alster, Ålefeskarns vals och Balladen om Herr Fredrik åkare och Cecilia Lind åtföljdes av Leo Ferrés alster, på svenska betitlad "Snurra min jord". 

Jag vet inte riktigt vad Ola Salo har för connection med Anders Eldeman, men den grupp han så framgångsrikt är förgrundsfigur för, The Ark, får etertid i melodikrysset gång efter annan.

Ja se det snöar, jodå det gör det fast det är -17 grader Celsius och blåser rejält kring knuten, brrr....

Lite tv-nostalgi bjöd sedan Bernt Egerbladh på när hans signaturmedlodi från TV-serien "Ärliga blå ögon" från 1976 spelades. Vem minns inte just Anna Godenius blå ögon...

Musik ska byggas utav glädje, text Björn Barlach och musik Lill Lindfors...

Lisbet Jagedal, en gång i tiden deltagare i Melodifestivalen som ikväll gör premiär för året i Göteborg, framförde en Roy Orbison-låt, "Anything you want, you got it" En annan kvinnlig artist, som kanske inte har så många mer likheter med Lisbet än just det faktum att hon är kvinna, Pink rockade loss i "So What"

En av våra förnämsta tonsättare Lars-Erik Larsson fick komma till tals, vad verket vi fick lyssna till heter är för mig döljt i dunkel vid denna pressläggning sorligt nog.

Lars Roos "Cocktails for two" fick avsluta dagens sändning och jag kan meddela att jag lyckades få i mig min semla samtidigt med kryssande och bloggande utan att söla ner tangetbord, mus eller skärm...

Det som göms i snö - blir kvar där en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar