lördag 21 mars 2009

Melodikryss 12 2009-03-21

Solen lyser idag från en blå himmel och det har varit några minusgrader under natten, vilket gör att snön idag förmodligen är av yppersta kvalitet. Kaffet nu till morgonen smakade bra och Lisa Syrén guidade som vanligt förnämligt i "Ring så Spelar Vi" - så nu kan vi äntligen blicka framåt mot dagens kryss...


För de som kollade in Singing Bee på trean igår kväll var dagens första bidrag enkelt, Carolas "Mitt i ett Äventyr" från melodifestivalen 1990 figurerade även där och inte f-n slocknade ngn sändare - varken igår kväll eller idag...


 



Sov, du lilla videung, än så är det vinter.

Än så sova björk och ljung, ros och hyacinter.

Än så är det långt till vår, innan rönn i blomma står.

Sov du lilla vide, än så är det vinter.

 

Solskensöga ser på dig, solskensfamn dig vaggar.

Snart blir grönt på skogens stig, och var blomma flaggar.

Än en liten solskensbön, vide liten blir så grön.

Solskensöga ser dig, solskensfamn dig vaggar.

Alice Tegnér


"Sol över Klara" med Edvard Persson utgjorde fortsättning på detta kryss, vars inledande stycke utlovades vara det enda från melodifestivalen - den som lever får se...

En som deltagit i ovan nämnda festival är Magnus Uggla, om han gjort det med denna "Kung För En Dag" så kanske han hade rönt framgång :P för 1979 när han deltog med "Jonny the Rucker" kom han sist...

"Om du lämnade mig nu" tycker jag personligen mycket om, Lars Winnerbäck tillsammans med Miss Li gör den verkligen rättvisa.

Filmmusikkompositörers grand old man förekom idag, vilket han gjort vid ett flertal tillfällen och som är ytterligare en personlig favorit (är ett stort fan av gruppen Sky). John Williams musik från filmen "Jakten på den Försvunna Skatten" fyllde etern...

Familjelycka



Nu har jag gjort en melodi som vi kan sjunga
den passar lika bra för snälla som för dumma
du är så söt när man ser spetsen på din tunga
ja,jag vill locka dej att älska och att sjunga



Jag ville sitta vid en lägereld i skogen
och tjäna pengar på en festlig kväll på krogen
och leka lustgård med en kvinna som är mogen
och så min havre i en fåra efter plogen



Nu har jag gjort en melodi som vi kan sjunga
den passar lika bra för snälla som för dumma
du är så söt när man ser spetsen på din tunga
ja,jag vill locka dej att älska och att sjunga


Bernt Staf


"Ne Partez pas sans moi" hette melodin som Celine Dion vann Eurovision Song Contest 1988 - idag fick hon gestalta filmmusiken i filmen Titanic - ni vet filmen om det där fartyget som rände in i ett isberg... "My heart will go on"


Björn och Benny fick ett ord med i laget också, deras "Välkommen till Världen" skulle beskriva förkortningen på BarnBördshus.



Jag gick mig ut en afton uti en lund så grön.
Jag gick mig ut en afton uti en lund så grön.
Där mötte mig en flicka,
så fager och så skön, skön, skön.
Där mötte mig en flicka
så fager och så skön.



Hon lovade mig sitt hjärta, hon lovade mig sin hand.
hon lovade mig sitt hjärta, hon lovade mig sin hand.
Vi knöto, vi knöto
förtroeliga band, band, band.
Vi knöto, vi knöto
förtroeliga band.



De banden som vi knöto dem ingen lossa kan.
De banden som vi knöto dem ingen lossa kan.
Blott döden, blott döden
kan lossa dessa band, band, band.
Blott döden, blott döden,
kan lossa dessa band.



Adjö min hjärtas kära, adjö min lilla vän.
Adjö min hjärtans kära, adjö min lilla vän.
Vi träffas väl åter
en annan lördagskväll igen.
Vi träffas väl åter
en annan lördagskväll.


Ur filmen Easy Rider från 1969 (ni vet, där bl a Peter Fonda och Dennis Hopper glider runt på motorcyklar) fick vi lyssna till Steppenwolfs "Born to be Wild"


Jag har aldrig gillat Py Bäckman som artist, hon gör sig dock bättre som upphovskvinna, vilket både Nordman och Dan Hylander fått erfara och tjänat på...



Den blomstertid nu kommer
med lust och fägring stor.
Du nalkas, ljuva sommar,
då gräs och gröda gror.
Med blid och livlig värma
till allt som varit dött,
sig solens strålar närma,
och allt blir återfött.







De fagra blomsterängar
och åkerns ädla säd,
de rika örtesängar
och lundens gröna träd,
de skola oss påminna
Guds godhets rikedom,
att vi den nåd besinna
som räcker året om.



Man hörer fåglar sjunga
med mångahanda ljud,
skall icke då vår tunga
lovsäga Herren Gud?
Min själ, upphöj Guds ära,
stäm upp din glädjesång
till den som vill oss nära
och fröjda på en gång!



Du milde Jesu Kriste,
Vår glädjesol och sköld,
Ditt ljus och hägn ej briste,
Uppvärm vårt sinnes köld.
Giv kärlekseld i hjärta
Men dämpa lustans brand;
Vänd bort all sorg och smärta
Med mild och mäktig hand.



Du Sarons blomster sköna,
Du lilja i grön dal,
Ack, värdes själen kröna
Med alla dygders tal.
Av Sion må hon fuktas
Med nådens dagg, att hon
Förskönas och befruktas
Som ros på Libanon.





 

 

Välsigna årets gröda
Och vattna du vårt land.
Giv oss nödtorftig föda,
Välsigna sjö och strand.
Av himlen drype fetma,
Bespisande vår jord,
Och flöde nådens sötma
Till oss av livets ord.


 


Det som göms i snö - kommer fram tillsammans med hundskiten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar