lördag 2 maj 2009

Melodikryss 18/09 2009-05-02

Roland Cedermark, den gamle spjuvern fick inleda dagens kryssande, "Lilla Vackra Anna" stod på tapeten, ett skillingtryck som Alf Pröysen textsatte.

Sedan så var det dags för dagens Idol-artist, eller blir det flera - den som lever får se...
Nåväl, Amanda Jenssen framförde "Amarula Tree".

Om inte "Du gamla, du fria" fanns så tycker jag att Peter Lundblads "Ta mig till havet" varit en perfekt nationalsång - så det så!

Från En Officer och En Gentleman hörde vi Jennifer Warnes och Joe Cocker - ni vet han med de spattiga armarna - sjunga "Up Where We Belong".

Jag kommer ihåg julkalendern När Karusellerna Sover men inte medlodin "Löjtnanter borde inte finnas till" som Claes Eriksson från Galenskaparna framförde - förstår inte varför...

Inte riktigt Idol-kändis, men nästan - upptäcktes i Kanal 5:s talangjakt Popstars - är Brolle som idag sjöng "Solo i Stockholm".

Fantomen på Operan är en förställning som jag gärna hade sett "live", är nog lite avis på morsan...
Den svenska gruppen Kent som sedan sjöng "Vy från ett luftslott" gråter jag ej över att inte fått uppleva på nära håll - tvärtom...

Miriam Makeba som egentligen heter "Zenzile Miriam Makeba Qgwashu Nguvama Yiketheli Nxgowa Bantana Balomzi Xa Ufun Ubajabulisa Ubaphekeli Mbiza Yotshwala Sithi Xa Saku Qgiba Ukutja Sithathe Izitsha Sizi Khabe Singama Lawu Singama Qgwashu Singama Nqamla Nqgithi" sjöng "Pata, pata".

Bernhard Shaws pjäs "Pygmalion" gjorde  Frederick Loewe (musik) och Alan Jay Lerner (text) musikal av och kallade denna "My Fair Lady" - var fan är mina tofflor...

Sedan så blev det favorit i repris, låten var senast med för en dryg månad sedan, melodikryss 12/09.
Lars Winnerbäck och Miss Li sjöng "Om du lämnade mig nu" och det har jag absolut inget emot :D
Att de sjöng den, menar jag...

Två tungviktare fick avsluta dagens kryss, först Povel Ramels "Varför är där ingen is till punschen" och därefter Thomas Di Leva med "Everyone is Jesus".

Krattor - hundskitars fiende nr 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar