lördag 16 maj 2009

Melodikryss 20/09 2009-05-16

Så här i melodifestvalyran som råder, kanske mest i Ryssland för närvarande, vill väl inte Eldeman var sämre...
Inledde dagens kryssande med ett bidrag från 2008, Amy Diamond med "Thank You"
Sedan så trodde jag först att nästa inslag också skulle röra sig om ett melodifestivalbidrag,  nämligen ett från 1996 med Henrik Åberg vid mikrofonen, men ack vad jag bedrog mig - kompositionen av Lars Berghagen  som spelades var istället "Då är du aldrig ensam"

Talskivor är vi inte vana vid, inte i melodikrysset i varje fall - fast det var svårt att inte känna en Lindeman...

Sedan så sjönk kvalitéten på programmet rejält när en viss Håkan Hellström fick komma till skott, idag med knäppsynkoperade "Jag är kär i en Ängel". 
Desto trevligare blev det ju sedan i Överbyvals av Carl-Anton, får se om jag kanske besöker den platsen senare i sommar - har en släkting med stuga där, så det så! :D

Så blev det lite internationella inslag, först ett litet medley ur filmen "Mary Poppins" och sedan den franska melodin "Comme d'habitude" komponerad av Jacques Revaux och Claude François, men som när Frankie Boy sjunger den har titeln "My Way". Och när vi ändå är på den sidan Atlanten så fick kanadagossen Bryan Adams rocka loss med "Have You Ever Really Loved A Woman".

Nord och Syd gillade jag - fast jag gillar det mesta som passerar revy på dumburken...

En som jag också gillar - till skillnad från Håkan Hellström - är Idde Schultz som väckte trevliga minnen till livs med sin "Fiskarna i Haven"

I alla visor och all poesi
Förälskar man sej om våren
Ett litet undantag jag ville bli 
Om bara nu nån förstår en
Skulle man inte för att det är höst 
Följa sin innersta röst 













Nu ska vi opp, opp, opp 
Opp på den gryende kärlekens topp, topp, topp 
Kom, kom, kom bara med mej 
Och skyll inte på några om, om, om 
Visst är du kär, kär, kär 
Vill du mej något så har du mej här, här, här
Din, din, din vill jag vara och bli
Om du bara blir min, min, min





Vägen till paradiset är krokig och lång
Men du ska se
Att där ovan molnen är 
Aldrig himlen som här 
Där är den blå, blå, blå
Är det så alltid, ja,
Kom låt oss gå, gå, gå 
Opp, opp, opp på den gryende kärlekens svindlande
Topp, topp, topp, topp, topp


Jules Sylvain & Gösta Stevens


Åter så till melodifestivalen men nu anno 2007 - Andreas Johnson sjöng "A LIttle Bit Of Love".


Ja, brukar man säga framför prästen eller ngn annan auktoriserad officient, vilket var det ord man skulle tänka på när "Ett Bondbröllop" av August Söderman framfördes.


Gruppen Oasis med bröderna Gallagher i förgrunden - Liam och Noel - fick avsluta dagens kryssande med "Stand By Me"


Maj, maj måne - snart är det juni...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar