lördag 23 maj 2009

Melodikryss 21/09 2009-05-23

Enbuskesångarna från Gotland inledde dagens kryssande med "Lassie". Som mig veterligen inte varit med i någon medodifestival, åtminstone inte någon som kan räknas som giltig i sammanhanget.

Två STOR-heter, fast på lite olika plan efterlöste sedan varandra - Elvis "Kiss Me Quick" och Sanna Nielsens "Empty Room".

Vet inte riktigt hur man skall tampas med stavning och så men nog fan heter Cornelis låt "Brevet från Kolonien" men avsändarplatsen får inte riktigt rum utan en talförkortning - som då får anses riktig?!
Enklare var det med "Innan Allt Försvinner"  - med Bo Kaspers Orkester - att få plats menar jag...

Tutta Rolfs repertoar är inte ett av mina framträdande kunskapsområden, men har för mig att hon sjungit något som heter "Eko, kan du svara mig" och just nämnda eko får väl räknas som ett naturfenom och passar in gör det också :P

Ludde från grönsaksfot's symfoni nr 5 i c-moll (opus 67, om man ska vara petig) kallas i folkmun för "Ödessymfonin".

"Ingen vill veta var du köpt din tröja" är en av mina absoluta favoriter - Raymond och Maria står för denna svenska musikaliska milstolpe - så det så!
En annan milstolpe - om än inte svensk - får väl Rossinis opera "Barberaren i Sevilla" anses vara.  

"Du ska få min gamla cykel när jag dör" en liten motsatsövning tar här sin plats.

"Lyssna Till Ditt Hjärta"  med Friends fick så utgöra dagens melodifestivalbidrag. Som bekant var det ju Nina Inhammar och Paula Pennsäter som utgjorde den kvinnliga ursprungsduon - där sedemera Kim Kärnfalk ersatte den till Visex flyende Paula.

Jag saknade lille Evert Taube förra veckan - men längtan blev inte allt för lång, idag var han tillbaka igen. :D

Tillbaka var också Bo Martin Erik Eriksson, eller E-Type som han kallas, men det var ett bra tag sedan sist. Han fick här komma till tals med "Paradise".

Som avslutning fick vi höra 70-talsbandet ELO med "Living Thing"

"Den som gapar efter mycket, faller ofta själv däri" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar