söndag 21 juni 2009

Melodikryss 25/09 2009-06-20

Sent skall syndaren vakna, brukar det heta, vilket stämmer väl överens för undertecknad denna helg. Meloldikryssandet gick inte av stapeln förrän dagen efter så att säga :D

Elvis fick inleda i alla fall - "The Wonder of You" som skrevs av Baker Knight redan 1959 sjöngs 1970 in av mannan som lämnade byggnaden ett antal år senare, sju närmare bestämt om vissa får råda...

Sedan var det dags för "Mockin' Bird" eller som Povel Ramel kallar sin version, "Småfoglarne"... nja, nog var det väl Alice Babs tappning "Adress Rosenhill" Anders var ute efter här...

Lena Marianne Andersson var en av mina favoriter i ungdomsåren, hon sjöng här Buffy Sainte-Marie's (en annan favvo) "I'm Gonna Be a Country Girl" som på svenska kom att heta "Är det konstigt att man längtar bort nån gång".

Operetter tycker jag är trevligt och dit får väl den yngre av Johann Straussarnas "Läderlappen" räknas...

Mary J Blige, som enligt programledaren fick vara med i dagens program för att hon sålt så in i helvete många skivor, framförde "All That I Can Say".
Om det ovanstående skulle komma att bli ett kriterium i framtiden, blev det nog en ganska torftig mix, så vi får hoppas att skivförsäljningen inte få råda över framtida inslag... :P :)

I en sal på lasarettet


där de vita sängar står


låg en liten bröstsjuk flicka


blek och tärd med lockigt hår.





Allas hjärtan vann den lilla


där hon låg så mild och god.


Bar sin smärta utan klagan


med ett barnsligt tålamod.





Så en dag hon frågar läkarn,


som vid hennes sida stod:


Får jag komma hem till påsken


till min egen lilla mor?





Läkarn svarar då den lilla:


Nej mitt barn, det får du ej,


men till pingsten kan det hända


du får komma hem till mor.





Pingsten kom med gröna björkar


blomsterklädd står mark och äng,


men den lilla sjuka flickan


låg där ständigt i sin säng.





Så på nytt hon frågar läkarn


som vid hennes sida står:


Får jag komma hem till hösten


till min egen lilla mor?


Läkarn svarar ej den lilla,


men strök sakta hennes hår,


och med tårar i sitt öga


vänder han sig om och går.





Nu hon slumrar uti mullen


slumrar sött i snövit skrud.


Från sin tåligt burna längtan


har hon farit upp till Gud.


Lite melodifestival kanske? Javisst, från 1986 hörde vi Lena Ph med "Kärleken är Evig" upphovsmän Torgny Söderberg och Per Gessle.


"Felicia, Adjö" av Cornelis Vreeswijk fick här sin tolkning av Brolle som sedan följdes av en vacker gitarrversion av...


Du är den ende, som hemligen ser mig,


fast ingen har talat, du vet vad jag ber dig.


Min längtan är bara du.Blott du mig ger


ett enda litet ord, är jag din.





Du är den ende, jag aldrig kan glömma,


din mun, dina ögon, din lugnande stämma.


Och därför jag ber dig nu: Blott du mig ger


ett enda litet ord, är jag din.





Ingen som du, fast du hör till en annan,


du skänker mig kärlek, hos dig vill jag stanna!


Mitt öde det är att bli din i min fantasi,


del av den värld som är din.





Du är den ende, som får mig att drömma,


den ende som anar, vad tårarna gömma.


Min längtan är bara du. Om blott du ger


ett enda litet ord, är jag din.





Du är den ende, jag aldrig kan glömma,


din mun, dina ögon, din lugnande stämma.


Och därför jag ber dig nu: Blott du mig ger


ett enda litet ord, är jag din.





Ingen som du, fast du hör till en annan,


du skänker mig kärlek, hos dig vill jag stanna!


Mitt öde det är att bli din i min fantasi,


del av den värld som är din.


Sedan så blev det lite amerikaniserat - först Eric Clapton med "San Fransisco Bay Blues" och sedan Marilyn Monroe med "My Heart Belong to Daddy" från filmen Let's Make Love (Låt Oss Älska) från 1960.


Sommarpratande Owe Thörnqvist (den 11:e augusti för hugade spekulanter) framförde sig alldeles egen slagdänga "Dagny" innan vi fick avnjuta !?! Åse Kleveland. Textraden "jag längtar nästan halvt ihjäl till Norrtälje" säger väl allt, eller hur?! :D


Gla St:Hans




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar