lördag 12 september 2009

Melodikryss 37/09 2009-09-12

Det pratas om att elbolagen dras med överskott på energi, fan trot när man blickar ut genom fönstret denna regntunga lördagsmorgon.

Cornelis Vreeswijk tillhör verkligen en våra stora visskatter, idag fick vi oss "Veronica" till livs - och vad glad jag är att inte Melodikrysset inleddes men ngt från Melodifestivalen... :P

Ack Värmeland, du sköna
Du härliga land
Du krona bland Svea rikes länder!
Och komme jag än mitt i det förlovade land
Till Värmland jag ändock återvänder
Ja, där vill jag leva
Ja, där vill jag dö
Och en gång ifrån Värmland
jag tager mig en mö
Så vet jag, att aldrig jag mig ångrar

Ja, det dröjde inte så länge innan vi fick ett bidrag från Melodifestivalen, och vad än sämre är att Sofia Källgren fick komma till tals... "Handen på hjärtat" från 1990 - huvva! :D

I came from Alabama
With my banjo on my knee,
I'm goin' to Louisiana
My true love for to see;
It rained all night the day I left,
The weather it was dry;
The sun so hot I froze to death;
Susanna, don't you cry.

O, Susanna,
O, don't you cry for me,
I've come from Alabama
With my banjo on my knee.
O, Susanna,
O, don't you cry for me,
'Cause I'm goin' to Louisiana,
My true love for to see.

Nästa bidrag fick åtminstone mig att tänka på Sune Magns - "Någonting att äta, någonting att dricka".

Snäppet bättre sångröst avlöste sedan, Tommy Körberg med "Fait Accompli" ljöd ur mina högtalare...

"Fritiof i Arkadien"

Hur gick det till när farfar var ung,
farfar var ung, när farfar var ung?
Hur gick det till när farfar var ung,
farfar var riktigt ung.

När skörden var bärgad så bjöd man till fest.
Farfar kom först med skrinda och häst.
Och tack vare värmen inunder hans väst
så dansade farfar bäst.

En flicka i klänning av rödaste tyg
titta' på farfar och rodna i smyg.
Och farfar av många ansedd som dryg
han blev liksom lite blyg.

Ja, så gick det till när farfar var ung...

Gotlands stolhet och Ledins apostlahäst i snabbköpet Göran Ringbom svingade loss i "En härlig svensk sommardag"

"Violen från Flen"

"Nu, går sista vinarn..." Nej, den var det inte men det kunde ha varit :P Alf Robertson fyllde i vilket fall som helst etern med "Your Crying Eyes of Blue".

From Russia With Love heter filmen i original och med min favvo bondskådis Sean Connery i spetsen.
På svenska blev den betitlad "Agent 007 ser rött"

Det var ju bara en tidsfråga innan Idol-bidraget skulle dyka, det är ju lite aktuellt i dessa tider...
Senaste säsongens vinnare, maltasonen Kevin Borg framförde "Street Lights"

Varför ska alltid ngn knäppgök eller liknande göra så att människor som betyder ngt inte längre får vandra om kring på vår jord. Yoko Ono´s livskamrat John Lennon gick det ödet till mötes. Idag fick vi höra en holländsk version av deras gemensamma skapelse "War is Over"

Sydväst och gummiraka - är bra om man ska baka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar