lördag 13 juni 2009

Melodikryss 24/09 2009-06-13

En bra inledning idag vore "Regnet, det bara öser ner" för här där jag har min lekamen har himlens portar öppnats på vid gavel - nåväl, vi får strax se vad Anders har att bjuda på... :)

 Nej, något regnrelaterat blev det musikaliskt inte denna regntunga lördag, istället fick The Ark med Ola Salo i spetsen inleda med "The Worrying Kind".

"Play it again, sam" är en av filmhistoriens mest kända citat, det kommer från filmen Casabanca, ur vilken vi fick höra "As time goes by".

Den för tidigt bortgågne Jacob Dahlin sjöng sedan duett med Annika Hagström (alltså inte hon som jag en gång bott granne med :D ) i "Tredje gången gillt".

"C'est si bon" - jag är mållös inför detta...

N'Sync en i raden av dessa pojkband, som lyckats mycket väl om man får tolka försäljningssiffrorna, stämde här upp i "Tearin' up my heart".

Neapel är en trevlig stad, som dessutom ligger i Europa.

Innan pausvilan så fick ytterligare en dandsbandsmelodi (minns tidigare bidrag med Jacob och Annika) göra sig hörd, nämligen "Leende guldbruna ögon".

"Vi kan gunga" som medverkade i 2005 års Melodifestival sjöngs av en gosse vid namn Jimmy Jansson.

Aram Chatjaturjan är upphovsmannen till "Sabeldansen" som ingår i baletten Gajane.

Vi fick sedan höra en isländsk!? version av Evert Taubs "Dans på Sunnanö" som den heter i original, men i krysset blir det dansEN av ngn outgrundlig anledning...

Per-Martin Hamberg har gett upphov till en melodi som heter "Du och Jag" men om Hasse Rosén spelat in den eller inte låter jag vara osagt :P

Avslutningsvis denna regntunga lördag bjöd Anders åter upp till dans, en tango stod på programmet och inte vilken tango som helst - utan tungviktaren "Tango Jalousie" av Jacob (nej inte Dahlin, utan...) Gade.

"Det é ett jävla pissregn"

1 kommentar:

  1. Hur orkar du skriva så mycket om ett melodikryss?:O

    hoppas allt är bra, kram =)

    SvaraRadera