lördag 14 februari 2009

Melodikryss 07/09 2009-02-14

Happy Valentine!!

Denna dag som borde börja i kärlekens tecken började istället på skolbänken, "ABC" med Anna Book fick inleda kryssandet på Alla Hjärtans Dag. Denna melodi deltog i melodifestivalen 1986.

Fortsättning följde med idel svenska inslag, den forne förgrundsfiguren i Vilmer X  Nisse Hellberg sjöng "Håller min dörr på glänt" och Sven-Bertil Taube framförde Lille-Bror Söderlunds tonsättning av Ture Nermans "Den vackraste visan om Kärleken" som sannerligen passar en dag som denna.

Zarah Leanders örhänge "Sång om Syrsor" drillade ut i etern.

Jag kan inte längre höra syrsor det är trist men det är en överkomlig brist
Syrsans sång är inte någon oersättlig sång men ändå jag minns en gång
Det var då, det var en vår, jag var knappa sjutton år och han var förstås min unge casanova
Han sa varmt och ömt, vad det har jag glömt men det var nånting han lova Evig kärlek,
ja jag tror att det var nåt sånt han svor jag var drakens fånge han var ...


En annan Sarah, nämligen Dawn Finder sjöng sitt och Peter Hallströms bidrag till melodifestivalen 2007, "I remember Love" och nästan en Sarah till men med ett skrattillägg med bihanget Hotnights rev av "In Private"

Sedan så fick bl a Ivan Renliden klinka lite på Olle Adolphsons "Nu har jag fått den jag vill ha"

Mera melodifestival, vilken högoddsare :P Tommy Nilssons "En dag" stod på tapeten.

Barnvisor är inte helt fel, i ett familjeprogram som detta och idag begåvades vi med ett antal.
Dels "Imse Vimse Spindel" och Rida, Rida Ranka - Hästen heter Blanka men vi kan nog även räkna in "Med en enkel Tulipan i den här kategorin eftersom den nog används i lika stor utsträckning när man vill säga grattis till barn. 

Gnesta-Kalle - sicken snubbe - rockade i "Igelkottaskinnet" 

Slut i Rutan

G R A T T I S  L I L L A S Y S T E R ! ! !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar