lördag 29 november 2008

Melodikryss 48 2008-11-29

Idag var det ett par inslag som förbryllade mig rejält, fast med härledning av krysset i övrigt så fick man ju fram orden. Men jag vill också i mitt huvud kunna bekräfta inslagen, en av dem klarnade så småningom och det var Roland Cedermarks version av legendaren Eddie Cantors (mannen med de rullande ögonen) "Baby Face". Den andra saken, som jag ännu inte formellt bekräftat var en melodi ur en revy av Karl-Gerhard, som handlade om ett par nöjesattraktioner. Där är väl gunga det enda tänkbara alternativet, eller?!

Fast vi inledde ju denna första adventshelg på rätt sätt med melodin "Röda Stugor Tåga vi Förbi" av Nils Söderström och det kändes ju betryggande. Men man blev snabbt bringad ur fattningen när, för vilken gång i ordningen, man släppte lös en totalt musikalist obegåvad Håkan Hellström framkrystandes "För en lång lång tid". Jag saknar ord för hur bedrövligt något sådant här kan vara...

Jag måste erkänna att jag hade även lite bekymmer med Roxette idag. Var helt inne på och letade i mitt minne efter någon låt de gjort som innehöll ordet "Me". Nåväl, en defragmentering gjorde susen för att jag skulle kunna identifiera "Spending My Time".

En skånsk mångsysslare vid namn Jacques Werup tog sedan scenen i besittning till sammans med Brasse Brännströms flamma Lill Lindfors i melodin "Gör Mig Levande"

Dagens första (jo, det kommer en till!) trippel utgjordes av "Anna, du kan väl stanna" komponerad av Jules Sylvain och med text Valdemar Dalquist.
Vi tar väl den andra också när vi ändå håller på. Och den gestaltades av en melodi som jag skulle kunna tänka mig som nationalsång, om den gamla gick och rakade sig, nämligen Peter Lundblads "Ta mig till havet". Frågeställningen var ju som bekant det första, andra och nionde ordet ur refrängen, så det var bara till att sjunga och räkna på fingrarna :D

Lite filmmusik bjöds vi också på, börjar bli en vana :P Fast idag av en artist som kanske inte är känd för att sjunga, men det gör han desto mer frekvent i den film melodin var hämtad ur. Hugh Grant sjöng nämligen "Dont't write me off", skriven av Adam Schlesinger och medverkande i filmen Music & Lyrics.

Och efter film kommer... jo TV-serier :D Idag handlade det om ett nöjesprogram sänd åren 1993-96 "Det kommer mera" Och är jag inte ute och cyklar så skrev Michael B Tretow signaturmelodin.

Fler repriser, The Ark (i krysset utan The) sjöng slagdängan "The Worrying Kind"

Dagens program avslutades i alla fall med en storhet musikalist sett, åtminstone om man jämför med dagens andra bidrag. Joshua Winslow Groban den snart 28-årige Los Angeles-sonen framförde sin STORA hit "You Raise Me Up" från albumet Closer. Mäktigt!

 

För mycket glögg - på huvudet snögg?!

1 kommentar:

  1. Samma resultat fick jag.

    Angående nöjesfältet/-attraktionerna var det den gamla låten om att "Ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellen" av Karl-Gerhard. :-)

    SvaraRadera